Tannlegetjenester er tillitsgoder

I både markedsførings- og økonomifaget har vi en tredeling av varer og tjenester basert på hvor enkelt det er å evaluere kvaliteten: (1) søkegoder, (2) opplevelsesgoder og (3) tillitsgoder. I denne artikkelen vil du lære hvorfor tannlegetjenester er tillitsgoder og hvilken betydning det har for din digitale tilstedeværelse.

Søkegoder

Søkegoder har karaktertrekk som gjør det enkelt for deg å vurdere kvaliteten påproduktet eller tjenesten før kjøp. Typiske søkegoder er klær, fottøy, møbler og smykker.

Et annet viktig tegn for søkegoder er at du bryr deg i mindre grad om omdømmet til selgeren, fordi du kan selv gjøre en evaluering av kvaliteten ved å inspisere produktet før kjøp. Man kan bruke klær som et eksempel. Her kan konsumenten prøve klesplagget før vedkommende bestemmer seg for å kjøpe produktet. Ved å evaluere passformen, prisen, og stoffet gir det deg en indikasjon av kvaliteten på produktet, og kan dermed fastslå om produktet er av god eller dårlig kvalitet.

klaer sokegoder 1

Opplevelsesgoder

Opplevelsesgoder kan du i motsetning bare vurdere underveis eller i etterkant av konsum. Noen egenskaper som representerer opplevelsesgoder er smak, tilfredshet med kjøp og slitestyrke. Andre eksempler på denne typen goder kan være ferier, hoteller, filmer, vin, restauranter og mat.

For å være mer konkret kan man bruke ferie som eksempel på et opplevelsesgode. Dersom man skal på ferie og finner et spennende reisemål, er ikke du i stand til å evaluere kvaliteten på ferien i forkant. Det er kun underveis og i etterkant av reisen vedkommende har mulighet til å evaluere turen, ikke i forkant. Det er selve opplevelsen av ferien som gir grunnlag for evaluering, altså etter kjøpet av godet er blitt gjennomført.

reise opplevelsesgoder 1

Tillitsgoder

Den tredje kategorien er credencegoder, også kalt tillitsgoder. Ved denne typen goder er det ofte umulig å evaluere kvaliteten før, underveis eller etter goden er tatt i bruk.

Tannlegetjenester kan klassifiseres som et tillitsgode fordi en pasient har vanskelig for å evaluere kvaliteten før, underveis eller etter behandlingen. Dette skyldes at det krever spesialisert kunnskap eller ekspertise for å vurdere kvaliteten på tannbehandlingen.

En pasient som har fått en fylling eller en rotfylling besitter ikke kompetansen til å fastslå kvaliteten på behandlingen. Pasienten kan, som følge av manglende kunnskap, ikke identifisere om det er blitt brukt korrekt komposittmateriale, og må derfor ha tillit til tannlegen at behandlingen er blitt utført etter prosedyre.

Siden en pasient ikke kan vurdere kvaliteten på dine tannlegetjenester, vil man i stor grad bruke håndgripelige bevis bak tjenesten. Dermed vil pasienter ofte eksaminere tannklinikken, tannlegene (deg) og ansatte, utstyr og annet som blir brukt til å gjennomføre tjenesten for å evaluere kvaliteten.

På bakgrunn av at tannlegetjenester klassifiseres som et credencegode, er det viktig at du fremstår som tillitsfull og troverdig i det fysiske rommet og ikke minst det i digitale rommet.

Derfor er det viktig at du investerer i en digital tilstedeværelse som fremmer din profesjonalitet og ekspertise, og samtidig bygger tillit med potensielle pasienter allerede før de besøker tannlegekontoret ditt.

Voks din tannklinikk med digitale veksttips som virker

Gjør som andre tannleger i Norge å få digitale strategier rett i innboksen. Kun 60 sekunders lesetid. Testet på norske tannklinikker.

Relatert innhold

La meg vise deg en markedsføringstrategi som kan ta tannklinikken til neste nivå

Et kort digitalt møte hvor vi gjennomgår din posisjon i markedet og presenterer alternativene. Jeg tilbyr uforpliktende samtaler til tannleger.

Book et kartleggingsmøte med Ole Tom

Nyhetsbrev: Dental Markedsføringsminutt

Få digitale veksttips som virker

Gjør som andre tannleger i Norge å få digitale veksttips rett i innboksen. Kun 60 sekunders lesetid per nyhetsbrev. Testet på norske tannklinikker.